keskiviikko 17. tammikuuta 2007

Bussikuski Latviasta

Mentiin bussiin, se oli todella pieni ja penkit olivat kolmen istuttavia. Kyydissä oli jo muita ihmisiä eikä vapaita istuimia ollut paljon. Kuljettaja istui alatasanteella ja hänen viereisellä puolellaan oli kolmen istuttava penkki vapaana, mutta kukaan ei ollut mennyt siihen, koska sinä oli vain kymmenen sentin jalkatila. Lapsiminä meni takatasanteelle ja minä jäin etutuulilasin alla olevalle penkille. Kuljettaja oli nauravainen ja esitti showta ajaessaan bussia. Hän katsoi minua ja laitoin jalkani paremmin näkyville. Minulla oli hihaton, isokukallinen mekko ja tiesin, että sääreni olivat hyvän näköiset. Yhtäkkiä bussi pysähtyi ja kuljettaja puhui kännykkään maanmiehelleen omalla kielelleen. Mutta hänen sanojensa joukossa oli korostettuja suomenkielisiä asioita kuten nämä akat täällä levittelevät itseään ja kuulin sanat vittua ovat tyrkyttämässä. Lapsiminä kuuli saman ja kapusimme ulos bussista.

Olimme mökkimme lähellä ja lähdimme sitä kohti. Bussikuski seurasi ja minua inhotti. Mökillä tuli vastaan Jussi, joka myös asui siellä. Hän tunsikin bussikuskin ja he heittivät jotain herjaa naisista. Minä menin Lapsiminän kanssa mökille ja siellä oli paljon ruostuneita tavaroita, joita aloimme siivota. Jussi asui mökin toisessa asunnossa. Menin ulos ja näin suuret pinot vaaleita muuttolaatikoita. Uusi asukas oli muuttanut. Otin kynnykseltä pienen pahvilaatikon ja heitin sen kauemmaksi. Sen osui Jussin ikkunaan ja meni sisään. Tämä oli tapahtunut aiemminkin ja minua inhotti niin, että poistuin sisään. Mutta Jussi olikin valmistautunut heittooni ja hänellä oli vain yksi sisäikkuna, laatikko oli jäänyt entisen ulkoikkunan ja sisäikkunan väliin. Sitten Jussi lähti ulos uuden naisystävänsä kanssa. Iso vaalea nainen seurasi Jussia polulle ja Jussi kehui lämmintä ilmaa. Muistin, kuinka meidän yhdessä ollessamme minulla oli aina hiki.

Ei kommentteja: